Explorando mis días. Mi proyecto del curso: Diario ilustrado: llena tu sketchbook de vivencias
by Loli Crespo @lolicrcouselo
- 201
- 40
- 6
Antes de nada, agradecer a David Morales @dava22 su excelente trabajo en el curso del que he aprendido una nueva técnica y que he disfrutado mucho de todo el proceso.
David nos pregunta al principio qué es para nosotros un cuaderno vital. Nunca había reflexionado sobre ello, pero después de dibujar temas relacionados conmigo y con mi entorno puedo decir que aparte de aprender una técnica este curso también me ha ayudado a organizar/planificar el trabajo, y sobre todo me ha servido para realizar un viaje introspectivo y disfrutar en todo el proceso de creación de cada una de las páginas que voy a enseñar de mi cuaderno vital. Para mí, dibujar es un acto liberador y un continuo aprendizaje.
Después de ver los vídeos del curso reflexioné sobre qué me inspiraba en mi día a día y en mis procesos pictóricos y por lo tanto qué temas iba a dibujar. La naturaleza, el paisaje que me rodea, la botánica, los objetos y las texturas, los alimentos y las actividades familiares es lo que me tocó la fibra.
Configuré teóricamente las páginas por temas para que el cuaderno tuviera cohesión y coherencia. Para ello también decidí añadir pequeñas reflexiones improvisadas, sin pensar mucho. Me dejé llevar por lo que sentía en cada instante y por lo que los dibujos me decían.
Los materiales que he utilizado son los siguientes:
- Lápiz 2H.
- Goma de miga de pan y goma blanda.
- Sacapuntas con depósito para recoger las virutas (para dibujar en el exterior).
- Rotuladores calibrados de distintas marcas: 0,01-0,1-0,2-0,5-0,8.
- Pluma estilográfica.
- Cuaderno en A5 de Moleskine Art Collection de 165 gramos para el proyecto.
- Book for sketches & notes (SM-LT) A5 de 90 gramos para las tareas propuestas.
Comencé con el Potus que David propone y enseña en el vídeo para practicar la técnica del Crosshatching. Lo dibujé con lápiz observando la fotografía y midiendo las hojas y los espacios relacionando sus partes y al final, encuadrándolo en la página del blog.
Contorneé la ilustración con una única línea y con un Micron de 0,8 mm, después con el 0,5 en los contornos interiores, dejando el 0,05 para los detalles más pequeños (manchas, nervios de las hojas) para ir poco a poco añadiendo información. Por último, apliqué la técnica del crosshatching a la maceta y a la tierra.
_________________________________________
Here's the translation into American English:
First, I would like to thank David Morales @dava22 for his excellent work on the course, from which I learned a new technique and thoroughly enjoyed the process.
In the beginning, David asks us what a "vital notebook" means. I had never reflected on this, but after drawing themes related to myself and my environment, I can say that apart from learning a technique, this course also helped me to organize/plan my work, and above all, it served as a tool for introspective journeying and enjoyment throughout the creative process of each page that I am going to show from my vital notebook. For me, drawing is a liberating act and a continuous learning experience.
After watching the course videos, I reflected on what inspired me in my day-to-day life and pictorial processes and what themes I would draw. Nature, the landscape, botany, objects and textures, food, and family activities resonated with me.
I theoretically configured the pages by themes to give the notebook cohesion and coherence. To do this, I also decided to add small improvised reflections without overthinking. I let myself be guided by what I felt and what the drawings were saying to me at each moment.
The materials I have used are as follows:
2H Pencil.
Bread crumb eraser and soft eraser.
Sharpener with a compartment for collecting shavings (for drawing outdoors).
Calibrated markers of various brands: 0.01-0.1-0.2-0.5-0.8.
Fountain pen.
Moleskine Art Collection A5 notebook of 165 grams for the project.
Book for sketches & notes (SM-LT) A5 of 90 grams for the assigned tasks.
I started with the Pothos that David suggests and teaches in the video to practice the Crosshatching technique. I drew it with a pencil, observing the photograph and measuring the leaves and spaces, relating their parts, and, in the end, framing it on the blog page.
I outlined the illustration with a single line using a 0.8 mm Micron, then with 0.5 on the inner contours, leaving 0.05 for the minor details (spots, leaf veins) to add information gradually. Finally, I applied the crosshatching technique to the pot and the soil.
Las siguientes ilustraciones están relacionadas con mi entorno y con los objetos cotidianos y cercanos a mi día a día: el mundo vegetal (hojas, flores, árboles), los sabores y olores cotidianos y el mar. Los he acompañado de pequeñas reflexiones, cosas que me venían a la cabeza sin pensar mucho como he comentado anteriormente.
En todas he aplicado la técnica del Crosshatching como lo he descrito en el ejercicio del Potus, pero aplicando más tramas con el Micron del calibre 0,05. Después de dibujar la primera trama e imaginar dónde estaban dispuestas las luces y sombras fui añadiendo más líneas verticales, horizontales y diagonales procurando tener al menos 3 tonos diferentes.
___________________________________________________
The following illustrations are related to my surroundings and the everyday objects close to my daily life: the plant world (leaves, flowers, trees), the familiar flavors and smells, and the sea. As I mentioned earlier, I have accompanied them with small reflections, things that came to my mind without much thought.
In all of them, I applied the crosshatching technique described in the Pothos exercise but applied more hatching with the 0.05 micron. After drawing the first hatch and imagining where the lights and shadows were placed, I added more vertical, horizontal, and diagonal lines to achieve at least three different tones.
6 comments
duprez
Staff Plusvery good
See original
Hide original
lolicrcouselo
Plus@duprez Thank you very much.
I have really enjoyed the entire process with this technique, new to me.
Greetings grateful Atlantics.
See original
Hide original
nictii
Your work is very beautiful.
lolicrcouselo
Plus@nictii Thank you very much. I am very glad that my work is appreciated.
Greetings
See original
Hide original
marietaac
PlusHow beautiful, Loli! Congratulations, it shows that you have worked hard and with your heart.
See original
Hide original
lolicrcouselo
Plus@marietaac Thank you very much! The truth is that I love to draw everything and if I am going to learn something new I sign up and I strive to make it turn out minimally well.
I'm very glad you like it, thank you again and greetings
See original
Hide original
Log in or join for Free to comment